adres: ul. Zamiany 12, 02-786 Warszawa mail: sklep@rowery.com.pl tel: (22) 644-29-02 fax: (22) 644-29-08 Godziny otwarcia: pn-pt: 11-19; so: 10-14

Co nowego?

Jak wybrać rower elektryczny (E-bike)?

dodano: 7 kwietnia 2020

Jak wybrać rower elektryczny?

Scott Genius eRide 900 im Test: Mit großen Rädern auf der Überholspur

 

Wiele osób zadaje sobie pytanie: po co mi rower elektryczny? Sporo też słychać głosów mówiących o zaprzeczeniu idei roweru – przecież nie po to kupuje się rower, aby uniknąć pedałowania…

Może więc tytułem wstępu warto usystematyzować pojęcie roweru elektrycznego i przedstawić kilka istotnych informacji dotyczących e-bike.

W 2009 roku na terenie UE zaczęła obowiązywać norma EN 15194 określająca rower elektryczny jako pojazd napędzany za pomocą pedałów (tzw. pedelec) siłą ludzkich mięśni i wspomagany pracą silnika elektrycznego o mocy maksymalnej 250W do maksymalnej prędkości wspomagania 25km/h.

Wszystkie pojazdy przypominające rowery, a nie mieszczące się w wyznaczonych granicach (np. prędkość do jakiej jest aktywne wspomaganie elektryczne) są uznawane za pojazdy mechaniczne i powinny uczestniczyć w ruchu drogowym na oddzielnych zasadach (np. z wyłączeniem Dróg Dla Rowerów, czy z koniecznością posiadania ważnej polisy OC i rejestracji). Przestrzeganie normy i certyfikacja przed sprzedażą roweru elektrycznego spoczywa na producencie. Wszelkie możliwe przeróbki (np. zdjęcie blokady prędkości przez użytkownika) dokonane po zakupie obciążają właściciela roweru. Warto więc pamiętać kupując e-bika, że jeśli kupujemy rower znanego producenta, którego produkty spełniają normę EN 15194 to możemy być spokojni. Korzystając z zestawów konwersyjnych chińskiej produkcji narażamy się na konsekwencje prawne w przypadku niezgodności z w.w. normą.

W swoich rowerach Scott korzysta ze wspomagania elektrycznego takich producentów jak Bosch, Brose, czy Shimano. Zapewnia nam to bardzo dobre wsparcie serwisowe (zarówno gwarancyjne jak i pogwarancyjne) jak i bezpieczeństwo związane z użyciem bezpiecznych, zestandaryzowanych  i bardzo trwałych akumulatorów.

 

Jak to działa?

W koncepcji przyjętej w rowerach elektrycznych Scott, wspomaganie podczas jazdy jest dostosowane do siły pedałowanie i uwarunkowane wybranym przez rowerzystę trybem. Oznacza to, że aby wspomaganie działało musimy aktywnie pedałować, a wartość wspomagania możemy dopasować do swoich potrzeb. Aktualnie są to 4 tryby – Eco, Tour, E-mtb, Turbo. W zależności od używanego trybu, wagi użytkownika, warunków terenowych i pojemności baterii zasięg roweru elektrycznego na jednym ładowaniu może spokojnie wynosić ponad 100km. W przypadku rowerów Scott silnik jest ukryty w osi korbowodu – takie rozwiązanie w przeciwieństwie do silników w piastach czyni rower lepiej wyważonym (a więc bardziej stabilnym), a samo przeniesienie napędu jest bardziej płynne. Dodatkowo silnik w ramie nie ogranicza konstruktorów jeśli chodzi o nowoczesne zawieszenia, czy użycie dowolnych komponentów napędowych w tym piast wielobiegowych.

Bosch eBike Systems » Press Releases

Silniki używane przez firmę Scott są wyposażone w nowoczesne i dokładne czujniki mocy i zintegrowane z nimi precyzyjne sterowniki. Takie rozwiązanie oszczędza baterie (zwiększając zasięg), a także powoduje mniejsze zużycie elementów przeniesienia napędu (łańcuchów, kaset, zębatek). Większość rowerów elektrycznych Scott wyposażono w funkcję Walk Assist umożliwiającą wspomaganie gdy prowadzimy rower w miejscach gdzie zabronione jest poruszanie się jednośladem, lub gdy  wprowadzamy rower np. na podjeździe dla wózków przy schodach.

Shimano Steps E8000 | Udo Gentil's Bike-Depot

Dla kogo jest rower elektryczny?

W zasadzie dla każdego. Elektryk znajdzie zastosowanie dla osób chcących poruszać się po mieście, czy dojeżdżać do pracy bez zbędnej zadyszki i wilgotnej od potu  koszuli. Na pewno będzie się nadawał dla osób nie mogących pochwalić się najlepszą kondycją, a chcących pokonywać duższe dystanse.

Rower ze wspomaganiem elektrycznym będzie też bardzo dobrą propozycją dla tych, którzy lubią jeździć po górach, ale nie posiadają żelaznego zdrowia i kondycji. Z rowerem elektrycznym nawet kilkudziesięciokilometrowe trasy nie będą straszne, ani zbyt męczące.

Wspomaganie elektryczne jest też dobre dla osób posiadających problemy zdrowotne, a nie chcących rezygnować z jazdy.

Warto pamiętać, że rowery elektryczne nie są elektrycznymi skuterami i wymagają od nas aktywności fizycznej (pedałowania).

 

Jak wybrać rower elektryczny?

To proste. Jak przy każdym rowerze i w tym wypadku należy zacząć od określenia swoich potrzeb i oczekiwań.

W zasadzie każdy rower elektryczny wywołuje efekt WOW na twarzy użytkownika, jednak aby efekt ten trwał dłużej warto się zastanowić, gdzie będziemy poruszać się swoim rowerem. Nie warto kupować klasycznego górala z elektryką tylko po to by dojeżdżać do pracy i czasem odwiedzić Las Kabacki, czy Kampinos. Z drugiej strony wąskie koła i bagażnik na nic nam się nie przydadzą w Beskidach. Na pewno jednak w kolekcji Scott, niemal każdy znajdzie coś dla siebie.

 

Elektryczne rowery miejskie i turystyczne.

W tej kategorii znajdziemy kilka serii: Axis, Sub Sport, Sub Tour, Sub Active, Sub Cross i Silence.

Rowery elektryczne 2020

Na początek: Axis – grupa przeznaczona szczególnie dla tych, którzy planują porzucić utarte szlaki na rzecz trudniejszego terenu. Bieszczady, Beskidy, Góry Świętokrzyskie, czy Jura Krakowsko-Częstochowska to naturalne środowisko dla tej grupy. Grube opony Schwalbe G-One 29×2.25”, niezwykle solidnie wykonane aluminiowe błotniki, oświetlenie, bagażnik o nośności 25 kg, nóżka sprawiają, że każdy rower elektryczny Axis nadaje się na wyprawy z sakwami w ciężkim terenie.

Otwierający serię Axis eRide 30 (w wersji damskiej i męskiej) jest już naprawdę ciekawą propozycją. Z napędem Bosch 3 generacji i baterią 500Wh pozwoli na naprawdę długie wielogodzinne wycieczki,

Axis eRide 20 (w wersji damskiej i męskiej) wyposażony w napęd Bosch CX z baterią 625Wh zapewnia zwiększony zasięg.

Rower Scott Axis eRide 20 Men - 2020 - MarkoweRowery.plRower Axis eRide 20 Lady 2020

Axis eRide 10 (tutaj również dostępne są modele damskie i męskie) został wyposażony w podobny napęd jak w poprzednim modelu, lecz ze sterowaniem Kiox i ciut lepszym osprzętem.

Najwyższym modelem tej grupy jest Axis eRide Evo. To połączenie elektrycznego roweru turystycznego z aluminiową ramą full suspension (z mozliwością ograniczenia skoku bądź pełną blokadą zawieszenia dzięki manetce Twinloc) umożliwiające jazdę zarówno po gładkich drogach jak i w naprawdę ciężkim terenie, Napęd Bosch 625Wh (z możliwością zwiększenia zasięgu poprzez dodanie dodatkowej baterii, aż do1125Wh) ze sterownikiem Kiox. Przerzutki to 12 rzędowy system Shimano XT/SLX. To naprawdę bardzo unikatowa konstrukcja zapewniająca niezawodną pracę na najdłuższych i najcięższych trasach.

 

Kolejną grupą elektrycznych rowerów turystycznych Scott jest SUB Sport eRide. To propozycja szczególnie dla tych, którzy planują jeździć w niezbyt ciężkim terenie, ale nie chcą też całkowicie zrezygnować z asfaltu. Trekingowa geometria, uniwersalne opony nadające się zarówno do jazdy w terenie, jak i posiadające niewielkie opory toczenia na asfalcie. W komplecie aluminiowe błotniki, bagażnik o udźwigu 25kg, nóżka, oświetlenie i zintegrowane z ramą zapięcie. Na mazowieckie asfalty i bezdroża wystarczy doskonale.

Rower SUB Sport eRide 10 Lady 2020

Podstawowym modelem jest Scott SUB Sport eRide 20 (w wersji damskiej i męskiej) wyposażony w 11 biegowy napęd SRAM, silnik Bosch z baterią 500Wh i amortyzator Suntour z blokadą skoku.

Wyższy model to Scott SUB Sport eRide 10 (w wersji damskiej i męskiej). Zastosowano tu lepszy napęd (SRAM 12biegów) i silnik z baterią o większej pojemności (625Wh).

 

Scott SUB Tour eRide – to seria rowerów na które warto zwrócić uwagę gdy większość tras ma przebiegać asfaltowymi ścieżkami miejskiej dżungli. Oczywiście w podmiejskim lesie Sub Tour eRide też da sobie radę… Geometria tego roweru stawia na komfortową, wyprostowaną sylwetkę rowerzysty- rozwiązanie idealne dla tych, którzy chcą wykorzystywać rower w codziennych dojazdach do pracy, na uczelnię, czy do wieczornych wypadów po mieście ze znajomymi. Doskonałe oświetlenie, bagażnik, błotniki, nóżka i seryjne zintegrowane zapięcie swoją wysoką jakością zadowolą każdego użytkownika. Do wyboru są trzy opcje ramy unisex, damska i męska.

Rower SUB Tour eRide 10 USX

Unisex to tak naprawdę pewna odmiana damki, dedykowana dla osób mających (np. ze względów zdrowotnych) problem z podniesieniem wysoko nogi podczas wsiadania.

Serię otwiera model SUB Tour eRide 30 (w wersji damskiej, unisex i męskiej). Jest on oparty na silniku i baterii Bosch (400Wh), oraz osprzęcie Shimano Alivio i Tarczowych hamulcach hydraulicznych tego samego producenta. Model ten w zupełności wystarczy na codzienne dojazdy do pracy i krótkie kilkudziesięciokilometrowe wycieczki.

W wyższym modelu – SUB Tour eRide 20 (również w wersji damskiej, unisex i męskiej) znajdziemy podobny osprzęt i silnik. Do 500Wh zwiększy się jednak pojemność baterii co podniesie  nieco zasięg roweru.

Najwyższy model – SUB Tour eRide 10 (damski, unisex i męski) jest wyposażony w silnik Bosch i baterię 500Wh, jednak za zmianę przełożeń odpowiadają komponenty grupy Shimano Deore.

 

Więcej komfortu ! Tak powinno brzmieć motto serii SUB Acive eRide. Tutaj postawiono przede wszystkim na dużą wygodę użytkownika – droga do pracy, niedzielna przejażdżka bulwarami, czy wycieczka do parku – to idealne trasy dla rowerów tej serii… Ale spokojnie, z leśnymi drogami w Powsinie SUB Active eRide też doskonale sobie poradzi.

Grupa składa się z sześciu modeli wyposażonych w silniki Bosch z czego aż trzy w wersji unisex wyposażone są akumulator o pojemnoścci 500Wh mocowany na bagażniku (SUB Active eRide 30 USX Rack, SUB Acive eRide 20 USX Rack, SUB Active eRide 10 USX Rack). Takie rozwiązanie jest szczególnie wygodne dla osób chcących trzymać rower w pomieszczeniu do przechowywania rowerów, w garażu, piwnicy, a zabierać ze sobą akumulator w celu naładowania. Taki sposób  mocowania akumulatora pozwala na bardzo łatwy i szybki montaż lub demontaż.

Kolejne modele tej serii to : SUB Acive eRide Men, SUB Acive eRide Lady, SUB Acive eRide Unisex posiadające schowaną w ramie baterię o pojemności 400Wh. pozwalającą na wielogodzinne jeżdżenie.

 

Kolejną grupą rowerów elektrycznych Scotta jest składająca się z czterech modeli SUB Cross eRide. Są one dedykowane dla tych, którzy potrzebują roweru do podmiejskich przejażdżek po lasach i bezdrożach, a nie chcą obciążać go zbędnymi dodatkami takimi jak bagażnik czy błotniki.

Wszystkie modele SUB Cross eRide posiadają jedynie nóżkę i osłonę przedniej zębatki połączoną z krótką osłoną łańcucha chroniące przed zabrudzeniem nogawki spodni.

Grupę otwiera model SUB Cross eRide 20 (w wersji damskiej i męskiej) wyposażony w silnik Bosch i schowany w ramie akumulator 400Wh, oraz osprzęt Shimano Acera i amortyzator olejowy Suntour z blokadą.

Wyższy model SUB Cross eRide 10 (również w wersji damskiej i męskiej) dysponuje pojemniejszą baterią (625Wh) i 11 rzędowym napędem SRAM.

 

Pora na Silence eRide – serię której istnienia nie można przemilczeć…

Prędkość wspomagania do 45km/h miejsce na tablicę rejestracyjną (dla tych, którzy chcą zarejestrować swój rower i jeździć po drogach publicznych ) i światło stopu… To sprzęt dla tych, którym naprawdę się śpieszy.

Podstawowy model Silence eRide 20 (w wersji damskiej i męskiej) posiada napęd Bosch z akumulatorem 625Wh i wyświetlaczem Purion, a także 11 biegowy system SRAM NX.

W modelu Silence eRide 10 (męskim i damskim) poza standardowym akumulatorem ukrytym w ramie o pojemności 625Wh,  zastosowano drugi akumulator (500Wh) zainstalowany na bagażniku.

Rozwiązanie takie pozwala na jego szybki montaż lub demontaż w zależności od długości planowanej trasy. W tym modelu za zmianę biegów odpowiada osprzęt Shimano Deore XT.

Silence eRide Evo to najwyższy i najciekawszy z rowerów tej serii. Karbonowy widelec i napęd Bosch z opcją rozszerzenia pojemności akumulatorów (625+500Wh), tarczowe hamulce hydrauliczne Magura to dopiero początek atrakcji…

Za przeniesienie napędu i zmianę biegów odpowiada pasek Gatesa i bezstopniowa automatyczna przekładnia Enviolo NuVinci. Piasta ta łączy w sobie połączenie przekładni planetarnej i toroidalnej, a brak zapadek, czy zębatek daje gwarancję bezserwisowego korzystania przez przynajmniej 20.000km. Ile ma biegów? Tu można sparafrazować słynny żart z Putinem i granicami Rosji – i tak jak Rosja graniczy z kim chce, tak przekładnia Enviolo NuVinci ma tyle przełożeń ile chce rowerzysta. Do tego rower jest w pięknym metalizowanym pomarańczowym kolorze…

Prawdziwe cudo.

 

Pora na elektryczne rowery górskie.

Ta kategoria składa się z czterech grup – Aspect, Spark, Strike, Genius.

Aspect eRide to rowery posiadające amortyzację przedniego koła i aluminiową ramę z kołami 29” w technologii Boost (szersza sztywna piasta, zapewniająca większą wytrzymałość i sztywność konstrukcji). Grupa Aspect eRide składa się z trzech modeli damskich i pięciu męskich.

Rower Aspect eRide 940 2020Rower Aspect eRide 910 2020

Wszystkie rowery tej grupy posiadają napędy firmy Bosch. To rozwiązanie pozwoliło bardzo dobrze zintegrować z ramą silnik (czyniąc go niemal niewidocznym), jak i ukryć baterię tak iż nie psuje ona smukłej linii ramy pozostając dobrze schowaną w jej wnętrzu. Wszystkie modele są przystosowane do montażu stopki, bagażnika, błotników.

Na początek rowery męskie.

Podstawowym modelem jest Aspect eRide 950 z napędem Bosch Active Plus z baterią 500Wh i wyświetlaczem Purion oraz przerzutką Shimano Deore, które zapewnią bardzo dobrą pracę, duży zasieg i precyzyjną zmianę biegów. Za amortyzację odpowiada amortyzator Suntour XCM34 o skoku 120mm. z tłumieniem olejowym i zdalną blokadą skoku z kierownicy. To doskonała platforma do rozwijania swojego elektryka – za rozsądne pieniądze otrzymujemy rower gotowy do jazdy w naprawdę ciężkim terenie i przy okazji bardzo łatwy do rozbudowy (w razie potrzeby i wraz ze wzrostem apetytu na górskie wyprawy).

Następnym modelem jest Aspect eRide 940. Tu istotną (i w zasadzie główną) zmianą w stosunku do poprzednika jest użycie baterii 625Wh z możliwością podłączenia dodatkowego ogniwa (dającego razem 1125Wh) zwiększającego zasięg. Polecam to rozwiązanie dla cięższych użytkowników, planujących znacznie dłuższe wyprawy po górach i w cięższym terenie (nie zapominajmy jednak, że zawsze możemy wozić w plecaku drugą baterię lub znacznie lżejszą ładowarkę i doładowywać się podczas postoju w miejscach gdzie dostępny jest prąd z gniazdka). Kolejny modele to Aspect eRide 930 i Aspect eRide 920 gdzie istotną zmianą w stosunku do niższego modelu jest zastosowanie amortyzacji Rock Shox.

Aspect eRide 910 jest stworzony dla tych, którzy lubią naprawdę długie wyprawy w górach i oczekują dużego zasięgu i bardzo niezawodnego napędu w połączeniu z precyzyjne działającą amortyzacją. Tutaj zarówno napęd jak i możliwa pojemność baterii (1125Wh) pozwolą na eksploatację w bardzo ciężkich warunkach. Powietrzny amortyzator Rock Shox Judy ze skokiem120mm. i zdalną blokadą z kierownicy pozwoli na precyzyjne dopasowanie ustawień do wagi użytkownika i warunków terenowych.

Rower Aspect eRide 910 2020

Pora na rowery damskie.

Rower Contessa Strike eRide 920 2020Rower Contessa Aspect eRide 920 2020

Grupę otwiera Contessa Aspect eRide 930. Tak jak w pozostałych Contessach, 930 posiada specjalne damskie siodło i chwyty kierownicy (co odróżnia je rowerów męskich). Napęd Bosch Active Plus z baterią 500Wh i wyświetlaczem Purion oraz przerzutką Shimano Deore zapewnią bardzo dobrą pracę, duży zasieg i precyzyjną zmianę biegów. Za amortyzację odpowiada amortyzator Suntour XCM34 o skoku 120mm. z tłumieniem olejowym i zdalną blokadą skoku z kierownicy. Taka konfiguracja osprzętu pozwoli cieszyć się jazdą nawet ciężkim górskim terenie.

Kolejnym rowerem elektrycznym tej serii dla pań jest Contessa Aspect eRide 920. Zastosowno w nim taki sam silnik jak w niższym modelu. Istotną zmiana jest lepszy amortyzator Rock Shox Judy Silver 120mm. również wyposażony w zdalną blokadę skoku.. Kolejną zmianą jest wyższej klasy 12 rzędowy napęd SRAM Eagle SX.

Zwieńczeniem damskiej serii rowerów elektrycznych Aspect jest Contessa Aspect eRide 910.

To sprzęt dla tych pań, które nie lubią rozstawać się z górami i stanowczo więcej czasu chcą spędzać na rowerze, potrzebując też większego zasięgu, Jest to mozliwe dzięki użyciu silnika Bosch Performance CX z baterią 625Wh i możliwością podłączenia dodatkowej baterii (razem 1125Wh) zwiększającej zasięg roweru. Do kompletu dochodzi powietrzny amortyzator Rock Shox Judy ze skokiem120mm. i zdalną blokadą z kierownicy. Te dwie cechy to najistontniejsze zmiany w stosnku do niższego modelu.

Rower Contessa Strike eRide 920 2020

Kolejną grupą górskich elektrycznych rowerów jest Spark eRide. Sama nazwa (dla tych, którzy znają firmę Scott) jasno wskazuje iż mówimy tu o rowerach typu full suspension, czyli z pełną amortyzacją. Są one wyposażone w silnik Shimano STEPS 8000 i baterię 500Wh. Seryjnie wyposażono je w koła 29”, istnieje jednak możliwość założenia mniejszych – 27,5”. Rama posiada zawieszenie tylnego koła o regulowanym skoku 120-85mm oraz zmiennej geometrii i widelec amortyzowany o 120mm skoku. Sterowanie zawieszeniem odbywa się za pomocą manetki Twinloc umożliwiającej trzy tryby pracy – blokada/traction control/full mode. Mocowanie tylnego dampera we wszystkich elektrycznych Scottach full suspension (Spark, Strike, Genius) wykorzystuje system Trunnion bazujący na trzech punktach podparcia amortyzatora w ramie – zapewnia to niesamowitą sztywność boczną zawieszenia. To daje bardzo szerokie możliwości zastosowania – od jazdy po mieście i okolicach, aż po górskie wyprawy, gdzie przyda się duży skok zawieszenia i możliwość zmiany średnicy kół. Niewątpliwym atutem jest sztyca o zdalnej regulacji wysokości. Seria Spark to aktalnie dwa modele wyposażone w 12 rzędową grupę SRAM – topowy Spark eRide 910 wykorzystujący amortyzację Fox, oraz Spark eRide 920 bazujący na zawieszeniu RockShox i X Fusion.

Pora na Strike eRide. To moja ulubiona grupa wśród rowerów elektrycznych Scott i dlatego poświęce jej trochę więcej miejsca. Cenię ją bardzo zarówno za wygląd jak i rozwiązania techniczne, oraz bardzo duże możliwości terenowe. Rowery Scott Strike eRide zostały zbudowane w oparciu o napęd i baterie Bosch. Umożliwiło to ukrycie akumulatorów i silnika w ramie tak, że na pierwszy rzut oka prawie nie widać że jest to rower elektryczny. Dodatkowo skok w zakresie 90-140mm oraz możliwość wyboru pomiędzy trzema trybami pracy zawieszenia (od blokady, aż po pełny skok) za pomocą manetki Twinloc sprawia, że rowery Strike są bardzo uniwersalne i nadają się na każde, nawet najgorsze warunki terenowe. Kolejnym argumentem za rowerami tej serii jest  praca zawieszenia i geometria, To, że Scott potrafi budować rowery niezwykle sztywne bocznie i do tego z bardzo precyzyjnie działajcym system amortyzacji jest oczywiste, tak samo jak to że manetka Twinloc (link) jest najlepszym dostępnym rozwiązaniem na rynku sterującym pracą zawieszenia (teraz dodatkowo wzbogaconym o sterowanie sztycą regulowaną). W serii Strike eRide poczułem po raz pierwszy, że rower elektryczny zachowuje się niemal jak zwykły rower. Chętnie skręca i nie ma w sobie „ciężkości”, która charakteryzuje wiele elektryków dostępnych na rynku. Dodatkowo mało „elektryczny” wygląd i możliwości regulacji zawieszenia, oraz doboru kół różnej średnicy (27,5” i 29”) sprawiają, że seria Strike eRide jest idealna dla kogoś kto planuje zdobywać Alpy nie chcąc rezygnować z eksploracji podwarszawskich lasów. Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest możliwość zamontowania dedykowanego tylnego bagażnika i błotnika– to znacząco zwiększa zakres zastosowań. Z kronikarskiego obowiązku wspomnę też o mozliwości montażu dedykowanej do rowerów elektrycznych Scott, specjalnej wytrzymałej nóżki i wyposażeniu wszystkich modeli w okablowanie do ewentualnego oświetlenia Bosch.

Serię otwierają dwa modele – męski Strike eRide 940 w dwóch wersjach kolorystycznych (linki) i damski Contessa Strike eRide 920. Wszystkie zbudowane w oparciu o podobny osprzęt, z tą tylko różnicą że wersja damska posiada inne siodło, chwyty i wspornik kierownicy lepiej dopasowujące rower do potrzeb rowerzystek. Silnik Bosch CX z baterią 500Wh (i możliwością rozbudowy do 1000Wh), napęd 12 rzędowy SRAM Eagle oraz zawieszenie RockShox/X-Fusion sprawiają, że już podstawowy model tej serii jest bardzo dobrą ofertą.

Dla tych, którzy mają znacznie wyższe wymagania opracowano jeszcze kilka modeli…

Scott Contessa Strike eRide 910 to napęd Bosch CX z baterią 625Wh (opcjonalnie 1125Wh), oraz zawieszeniem Marzocchi/Fox.

Genius eRIDE | SCOTT Sports

Następnym modelem jest Strike eRide 930, gdzie istotnymi zmianami w stosunku do modelu bazowego są: większa bateria (625Wh + opcja do 1125Wh) oraz zawieszenie Marzocchi/X-Fusion). Zarówno Contessa Strike eRide 910 jak i Strike eRide 930 to rozwiązanie dla tych, którzy szukają większego zasięgu.

Kolejny przedstawiciel rodziny Strike to eRide 920. I tutaj zastosowano napęd Bosch CX (625/1125Wh),użyto jednak amortyzacji Marzocchi/Fox.

Dla fanów pełnego zawieszenia Fox projektanci Scott opracowali model Strike eRide 910 gdzie użyto napędu takiego jak w poprzednim modelu, ale wykorzystano amortyzację właśnie firmy Fox.

Swoistą wisienką na torcie, czyt też prawdziwym creme de la creme (w tych czasach chyba nie wypada nic pisać o ukoronowaniu,,,) serii Strike jest model Scott Strike eRide Premium.

Zastosowano tu karbonową ramę majacą odchudzić i dodatkowo wzmocnić konstrukcję. Do sterowania napędem (Bosch CX 625/1125Wh) użyto wyświetlacz Kiox – moim zdaniem najbardziej udanego i przy okazji najładnieszego (tu klasę stanowią jesze minimalistyczne i piękne wyświetlacze Brose) systemu sterowania napędem elektrycznym. Do tego zawieszenie Fox i napęd SRAM Eagle. Tu naprawdę nie ma kompromisów, to jest sprzęt dla najbardziej wymagających. I do tego za całkiem rozsądną cenę.

 

Ostatnia grupa elektrycznych rowerów górskich Scott to seria Genius eRide na którą składa się jeden model damski (Contessa Genius eRide 910) i cztery przeznaczone dla panów. Genius eRide tak samo jak jego nie zelyktryfikowany protoplasta to sprzęt, raczej przeznaczony do górskich wypraw niż do jazd w podmiejskim lesie. Skok 150/100, możliwość blokady zawieszenia (znowu ten niesamowity Twinloc) i używania kół 29” lub 27,5”wciąż jednak zapewniają spory uniwersalizm. Jak się tym jeździ?

Szybko i bezproblemowo bez względu na wielkość kamieni na szlaku. Użycie napędu Bosch zapewnia ramie smukłość wcale nie oczywistą w rowerach elektrycznych. Co chyba jednak oczywiste, wszystkie modele wyposażono w szytce ze zdalną regulacją wysokości.

 

Najtańszy z serii Genius eRide 930 posiada baterię 500Wh z możliwością zwiększenia pojemności do 1000Wh. W połączeniu z zawieszeniem RockShox (RL 35 Gold Debon Air)/X-fusion daje to niesamowitem możliwości terenowe. Dodam jeszcze, że niemal tradycyjnie za zmianę biegów odpowiada system Sram Eagle. A rozpedzonego rowerzystę wyhamują hamulce cztero tłoczkowe.

Dalej robi się jeszcze ciekawiej: Scott Genius eRide 920 łączy w sobie większą pojemność baterii (625/1125Wh) i zawieszenie Fox 36 Rhythm 150/Fox Float EVOL.

Topowym modelem wśród aluminiowych elektryków jest Scott Genius eRide 910.

Ale jeśli naprawdę ktoś chce zrujnować swój portfel i mieć niesamowity rower to powinien dołożyć jeszcze kilka tysięcy i kupić sobie Geniusa eRide 900 Tuned. Jeśli nie dla fantastycznego koloru, to może dla karbonowej ramy, amortyzacji Fox z powłoką Kashima, lub napędu (625/1125Wh) z wyświetlaczem Kiox. Jeśli to za mało, to do kompletu jest jeszcze zintegrowana z mostkiem, karbonowa kierownica Syncros IC SL Hixon (która sama kosztuje tyle co przyzwoity rower) i karbonowe siodło. A za zmianę biegów odpowiada SRAM Eagle. I to wszystko działa naprawdę niesamowicie.

 

Na koniec jeszcze kilka słów o dziecięcych i młodzieżowych rowerach elektrycznych.

Roxter – tak nazywają się rowery dla młodzieży, ale i osób dorosłych niższego wzrostu dla, których  koła 27,5” i 29” są zwyczajnie za duże.

Istnieją dwa modele Roxter eRide 24” i Roxter eRide 26”

Obydwa model posiadają podobny Napęd Bosch i akumulator 400Wh, tarczowe hamulce hydrauliczne i amortyzator z blokadą.

Model na kołach 24” w trosce o bezpieczeństwo dzieci ma ograniczenie wspomagania do 20km/h.

Natomiast model Roxter eRide 26” ma klasyczny system tak jak rowerach dla osób dorosłych.

 

Paweł Szewczyk